၁၉၇၁ခုႏွစ္က ဆရာပါရဂူ ရဲ႕ေဆာင္းပါးတပုဒ္ပါ။ ေခါင္းစဥ္ကိုဖတ္တံုးက အင္းေလးခရီးသြား တဲ့အေၾကာင္းပါမယ္လို႕ မထင္မိခဲ့ဘူး။ လြန္ခဲ့တဲ့ႏွစ္ေပါင္း (၄၀)ေလာက္က ဆရာၾကီးရဲ႕ အင္းေလး အေၾကာင္းခရီးသြားေဆာင္းပါးတပုဒ္ျဖစ္သလို ရွင္ပါရဂူအျဖစ္နဲ႕ အစိုးရဓမၼာစရိယစာခ်တန္း ဂုဏ္ထူးက်မ္း ေအာင္ျမင္ျပီး ရဟန္း၀ါ (၁၄)၀ါ သာသနာ့ေဘာင္မွာေနခဲ့တဲ့၊ ဟိႏၵဴနဲ႕ သကၠတစာေပကိုေလ့လာလိုက္စားခဲ့တဲ့ ဆရာၾကီးရဲ႕ အေတြးအျမင္တစ္ခုကိုလဲ တေစ့တေစာင္း သိလိုက္ရတဲ့အတြက္ပါ အမွတ္တရ သိမ္းထားခ်င္လို႕ ကိုယ့္ဟာကိုယ္ျပန္ရိုက္ထားတာပါ။ အခုေတာ့ စိတ္၀င္စားတဲ့ သူေတြလည္း ဖတ္လို႕ရေအာင္ ျပန္ေ၀မွ်ေပးလိုက္ပါတယ္။
မိန္းမလည္း လူ
ေဘးႏွစ္ဘက္ကို ေမွ်ာ္ၾကည့္လိုက္ေသာအခါ ညႈိ႕မိွဳင္းေသာ ေတာင္တန္းၾကီးႏွစ္ခုကို ေတြ႕ရသည္။ ေတာင္တန္း ၾကီးႏွစ္ခု၏ အလယ္တြင္ကား မ်က္စိတစ္ဆံုးပ်ံ႕ပ်ဴးေနေသာ ေရျပင္ၾကီးသည္ ပင္လယ္ျပင္၏ အသြင္ေဆာင္ ေနသည္။ ေရျပင္ေပၚ၌ပဲ့ခ်ိတ္စက္တပ္ထားေသာ ေလွနာ၀ါမ်ားသည္ သြားလာလႈပ္ရွားေနၾကသည္။ ေကာင္းကင္ျပင္၏ အျပာေရာင္လႊမ္းေနသည္။ ကၽြန္ေတာ္ စီးလာသည့္ ပဲ့ခ်ိတ္စက္တပ္ေလွသည္ စက္ကုန္ဖြင့္္၍ အေျပးႏွင္ေနသည္။ အျခားေလွမ်ားကို တစ္ခုျပီးတစ္ခုေက်ာ္တက္လာခဲ့သည္။
“အင္း၀ ေရာက္ပါျပီဆရာ”
အေဖာ္ပါလာသူတစ္ဦး၏စကားေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္သူ႕ကို ေငးၾကည့္ေနမိ၏။ ကၽြန္ေတာ္တို႕၏ခရီးမွာ ေညာင္ေရႊ မွအင္းေလး ေဖာင္ေတာ္ဦးဘုရားသို႕သြားသည့္ ေရလမ္းခရီးျဖစ္သည္။ “အင္း၀ ေရာက္ျပီ” ဟူေသာစကား ေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္ “မႏၱေလး-အင္း၀”ကိုေျပးသတိရျပီး အေဖာ္ျဖစ္သူအားေၾကာင္ၾကည့္ေနမိသည္။ သို႕ေသာ္ မၾကာလိုက္ပါ။ အင္းေလးအ၀င္ကို “အင္း၀” ဟုေခၚေၾကာင္းခ်က္ခ်င္း သတိျပဳမိသြားသည္။ “ၾကိဳဆိုပါ၏” ဟူေသာ စာတန္းၾကီးကိုလည္း ေတြ႕ရသည္။ အျခားျမိဳ႕ရြာတို႕၏ အ၀င္၌ “ၾကိဳဆိုပါ၏” ဟူေသာ ဆိုင္းဘုတ္ကို ေျမၾကီးေပၚ၌ စိုက္ထူထားသည္။ ေရတိုင္းျပည္၊ ေရျမိဳ႕၊ ေရရြာျဖစ္သည္ အင္းေလးအ၀င္၌ကား “ၾကိဳဆိုပါ၏” ဟူေသာ ဆိုင္းဘုတ္ကို ေရထဲ၌ပင္ စိုက္ထူထားသည္ကို ေတြ႕ရသည္။
မၾကာမီရြာမသို႕ေရာက္လာၾက၏။ ရြာမသည္အင္းေလးက အၾကီးဆံုးရြာတစ္ရြာျဖစ္သည္။ အထက္တန္းေက်ာင္း ရွိသည္။ ရြာမ၌ ခရီးတစ္ေထာက္နားၾက၏။ ေန႕လယ္စာထမင္းကိုလည္း ဘုန္းၾကီးေက်ာင္း အနီးရွိ အိမ္တစ္အိမ္ ၌စားၾကသည္။
ျပည္မရွိေက်းေတာသူ ေက်းေတာသားမ်ားကဲ့သို႕ပင္ အင္းေလးသူ အင္းေလးသားမ်ားသည္ ေဖာ္ေဖာ္ေရြေရြ ရွိၾကသည္။ စကားေျပာသည္ကို နားမလည္ေသာ္လညး္ သူတို႕၏အမူအရာတြင္ ရိုးသားမႈေပၚလြင္ေနသည္။ ကၽြန္ေတာ္တို႕ ထမင္းႏွင့္ စားဖို႕ တိုဟူးခ်ဥ္သုပ္* ထြက္၀ယ္ၾက၏။ ေခ်ာင္းငယ္၏ ကမ္းႏွစ္ဖက္ ေရစပ္ရွိ တဲငယ္ ကေလးမ်ားတြင္ ေစ်းေရာင္းသည္။ ေစ်း၀ယ္သူသည္ ေလွျဖင့္ ၀ယ္ရ၏။ ေလွျဖင့္ ေစ်းေရာင္းျပီး ေလွျဖင့္ ေစ်း၀ယ္သူေတြလည္း ရွိ၏။
အင္းေလးကား ေရတိုင္းျပည္ျဖစ္သည္။ ေရထဲ၌ပင္ ဧည့္ရိပ္သာရွိသည္။ ေရထဲ၌ပင္ ေစ်းရွိသည္။ ပတ္၀န္းက်င္ ေရ၀ိုင္းေနသည့္ ကုန္းေျမေပၚ၌သာ ေနထိုင္ၾကသည္။
ရြာမ၌ ခရီးတစ္ေထာက္နားျပီး “နန္းပန္” သို႕ ခရီးဆက္သြား၏။ နန္းပန္၌ေဆးရုံရွိသည္။ အင္းထဲက လူနာမ်ားသည္ နန္းပန္ေဆးရုံသို႕ သြားၾကရသည္။ နန္းပန္ေဆးရုံ၌ ဆရာ၀န္ ႏွစ္ေယာက္ရွိ သည္။ ေဆးရုံရွိ လူနာကုတင္မ်ားမွာ တစ္ခါတစ္ရံ ျပည့္ေနျပီး တစ္ခါတစ္ရံအလြတ္ရွိေနသည္။ ကၽြန္ေတာ္တို႕ ေရာက္သြားသည့္ အခ်ိန္၌ကား လူနာခုတင္အလြတ္မ်ားရွိေနသည္ကို ေတြ႕ရသည္။ ကၽြန္ေတာ္တို႕ေရာက္သြား သည့္ေန႕ကား ေစ်းေန႕ျဖစ္သည္။ အထက္အညာျမိဳ႕မ်ား၌ကဲ့သို႔ ရွမ္းျပည္နယ္လည္း သူ႕ေန႕ႏွင့္သူသာ ေစ်းရွိသည္။ ေတာင္ၾကီးျမိဳ႕၌ပင္ ေစ်းေန႕ဟူ၍ ေန႕တစ္ေန႕ကို သတ္မွတ္ထားသည္။
ကၽြန္ေတာ္တို႕၏ေလွသည္ ခရီးဆက္ျပန္သည္။ နာမည္ေက်ာ္ အင္းေလးေဖာင္ေတာ္ဦးဘုရားကို လွမ္းျမင္ေနရ ျပီ။ အမွန္မွာ နန္းပန္မေရာက္ခင္ ေဖာင္ေတာ္ဦးဘုရားကို ၀င္လွ်င္ရ၏။ ကၽြန္ေတာ္တို႕က နန္းပန္ကို အရင္သြားလိုသည္ျဖစ္၍ ခရီးအဆံုးတြင္မွ ေဖာင္ေတာ္ဦး ဘုရားကို ၀င္ၾကျခင္းျဖစ္သည္။ ေရျပင္ထဲ၌ထိုးထြက္ ေနေသာ ဘံုဗိမာန္ၾကီးသဖြယ္ေဖာင္ေတာ္ဦးဘုရားတန္ေဆာင္းကို ေလွေပၚမွ လွမ္းျမင္ရသည္။
ဘုရားေရာက္ေသာအခါ ဘုရားဖူးမ်ား ရႈပ္ရွက္ခက္ေနသည္။ အလြန္ေခါင္သည့္ ေရျပင္က်ယ္အလယ္တြင္ လာျပီး စည္စည္ကားကား ျဖစ္ေနသည္။ ဘုရားဖူးၾက၏။ ေဖာင္ေတာ္ဦးဘုရားကား တန္ခိုးၾကီးဘုရားျဖစ္၏။ သကၤန္းကပ္ျပီး ထိုသကၤန္းမွအစကို ယူေဆာင္ထားပါက အႏၱရာယ္ ခပ္သိမ္းကင္းျငိမ္းသည္ဟု အယူရွိၾကသည္။ ဘုရား မွာရုပ္ပြါးေလးဆူ* ျဖစ္သည္။ သို႕ေသာ္ ကၽြန္ေတာ္တို႕ေတြ႕ရသည္မွာ ရုပ္ပြါးေလးဆူ* မဟုတ္ေတာ့ဘဲ ေရႊတံုးေလးတံုးျဖစ္ေနသည္။ ေစတနာသဒၵါတရားထက္သန္လြန္းလွသည့္အတြက္ ဘုရားရုပ္ပြါးကို ေရႊခ်ထားၾက သည္မွာ ဘုရား၏ ရုပ္အသြင္ေတာ္ေပ်ာက္ျပီး ေရႊတံုးေရႊခဲမ်ားျဖစ္ေနေပျပီ။ မႏွစ္က ပခုကၠဴသိန္းဃိုရွင္ဘုရား ေရာက္သြား၏။ သိန္းဃိုရွင္ဘုရားလညး္ ထိုနည္းအတိုင္းပင္ ျဖစ္သည္။ မ်က္ႏွာေတာ္၌ ေရႊအထပ္ထပ္ခ်ထား သည္မွာ ဘုရား၏မ်က္ႏွာေတာ္ အသြင္ေပ်ာက္ေနျပီ။
ေဖာင္ေတာ္ဦး ရုပ္ပြါးေလးဆူ*ကို တန္ေစာင္းအတြင္းရွိ အုတ္ခံု ပလႅင္ေပၚူ၌ကိုးကြယ္ထားၾက၏။ ကၽြန္ေတာ္ တို႕ အုတ္ခံုေပၚထိတက္ၾကည့္ၾကသည္။ အေပၚသို႕ “မိန္းမမ်ား မတက္ရ” ဟုဆိုင္းဘုတ္ခ်ိတ္ထားသည္။ အမ်ိဳးသမီးမ်ားမွာ ေအာက္ကသာ ထုိင္ျပီး ရွိခိုးပူေဇာ္ၾကရသည္။ ယင္းစည္းကမ္းခ်က္မွာ ေဖာင္ေတာ္ဦးဘုရား၌ သာမဟုတ္ေပ။ ျမန္မာႏိုင္ငံရွိတန္ခိုးၾကီးဘုရားတိုင္း၌ပင္ ယင္းစည္းကမ္းခ်က္ ကိုခ်ထားၾက၏။ ေရႊတိဂံုဘုရား၌ လည္း ထိုနည္းအတိုင္းပင္။ မိန္းမမ်ား အေပၚသို႕ မတက္ၾကရေပ။
အေတြးတစ္ခုေပၚလာသည္။
မိန္းမႏွင့္ ေယာက္်ား အဆင့္အတန္းခြဲျခားမႈသည္ အိႏၵိယက အရင္းခံလာခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ေရွးေဟာင္း အိႏၵိယ လူေနမႈစနစ္အရ မိန္းမကို ေယာက္်ားထက္ နိမ့္က်သည္ဟု သေဘာထားၾကသည္။ ယင္းအယူအဆသည္ အျမစ္ တြယ္ေနသည္။ ဗုဒၶဘာသာကိုးကြယ္ဆည္းကပ္မႈႏွင့္ပတ္သက္၍ မိန္းမႏွင့္ေယာက္်ားအဆင့္အတန္းခဲြျခားထား ျခင္းသည္ ဗုဒၶ၏ အလုိက်မဟုတ္ေပ။ ဗုဒၶသည္ မိမိ၏အဆံုးအမ မိမိ၏တရားကို အားလံုးအတြက္ ညီတူညီမွ် တံခါးဖြင့္ထားေတာ္မူသည္။
ထို႕ေၾကာင့္မိန္းမအား ဗုဒၶဘာသာကိုးကြယ္ဆည္းကပ္ေရး၌ေယာက္်ားႏွင့္ တန္းတူအခြင့္အေး မေပးဘဲ ႏွိမ္ထား ျခင္းသည္ ဗုဒၶအလိုေတာ္က်လည္း မဟုတ္သည့္အတြက္ မိန္းမမ်ားအား မတရား ဖိႏွိပ္ထားသည့္ အယူေဆြး အယူေဟာင္းသာလွ်င္ျဖစ္သည္။ မိန္းမအား ေယာက္်ားေလာက္မျမတ္ဟု ယူဆသည့္ လြဲမွားေသာ အယူအဆမွ ေပါက္ဖြားလာသည့္ အယူေဟာင္း အယူေဆြးသာလွ်င္ျဖစ္သည္။ မိန္းမသည္ ဗုဒၶရုပ္ပြားနားကပ္၍ ငရဲၾကီးမည္ ဆိုပါကေယာက္်ားေကာ ဘာေၾကာင့္ ငရဲမၾကီးရမွာနည္း။ မိန္းမလည္းလူ၊ ေယာက္်ားလည္းလူျဖစ္သည္။ လူလူ ခ်င္း အဆင့္အတန္းခဲြျခားမႈကို ယခုေခတ္တြင္ေျမျမွဳပ္ သျဂၤိဳလ္ပစ္သင့္ၾကေလျပီ။
ေဖာင္ေတာ္ဦးဘုရားတြင္ ေတြ႕ခဲ့ရသည့္ “မိန္းမမ်ား မတက္ရ” ဟူေသာ ဆိုင္းဘုတ္ကို ျမင္ခဲ့ရာမွ မိန္းမႏွင့္ ေယာက္်ား တန္းတူအခြင့္အေရးအေၾကာင္းကို စဥ္းစားေနမိသည္။
ပဲ့ခ်ိတ္စက္တပ္ေရယာဥ္ကေလးသည္ ကၽြန္ေတာ္တို႕ကို သယ္ေဆာင္ျပီး ေဖာင္ေတာ္ဦးဘုရားမွ ထြက္လာသည္။ ကၽြန္ေတာ္၏အေတြးသည္ အမွ်င္မျပတ္ေသးေပ။ မၾကာမီ ေရယာဥ္ကေလးသည္ ေရထဲမွ ထိုးထြက္သည့္ ဘံုဗိမာန္ၾကီးႏွင့္ အလားသဏၭာန္ တူသည့္ေဖာင္ေတာ္ဦးဘုရားတန္ေဆာင္းၾကီးကိုလည္းေကာင္း၊ ေရတိုင္းျပည္၊ ေရရပ္ရြာ ျဖစ္သည့္အင္းေလးကိုလည္းေကာင္း၊ ေနာက္တြင္ထားခဲ့ျပီး၊ ေျမေပၚတိုင္းျပည္ျဖစ္သည့္ ေညာင္ေရႊျမိဳ႕သို႕ ဦးတည္ဆိုက္ကပ္လာသည္။
ရႈေဒါင့္၊ ၁၅-၆-၇၁
(တိုဟူးခ်ဥ္သုပ္* - တုိ႕ဟူးသုပ္၊ ရုပ္ပြားေလးဆူ* - ရုပ္ပြား ငါးဆူ)
“အင္း၀ ေရာက္ပါျပီဆရာ”
အေဖာ္ပါလာသူတစ္ဦး၏စကားေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္သူ႕ကို ေငးၾကည့္ေနမိ၏။ ကၽြန္ေတာ္တို႕၏ခရီးမွာ ေညာင္ေရႊ မွအင္းေလး ေဖာင္ေတာ္ဦးဘုရားသို႕သြားသည့္ ေရလမ္းခရီးျဖစ္သည္။ “အင္း၀ ေရာက္ျပီ” ဟူေသာစကား ေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္ “မႏၱေလး-အင္း၀”ကိုေျပးသတိရျပီး အေဖာ္ျဖစ္သူအားေၾကာင္ၾကည့္ေနမိသည္။ သို႕ေသာ္ မၾကာလိုက္ပါ။ အင္းေလးအ၀င္ကို “အင္း၀” ဟုေခၚေၾကာင္းခ်က္ခ်င္း သတိျပဳမိသြားသည္။ “ၾကိဳဆိုပါ၏” ဟူေသာ စာတန္းၾကီးကိုလည္း ေတြ႕ရသည္။ အျခားျမိဳ႕ရြာတို႕၏ အ၀င္၌ “ၾကိဳဆိုပါ၏” ဟူေသာ ဆိုင္းဘုတ္ကို ေျမၾကီးေပၚ၌ စိုက္ထူထားသည္။ ေရတိုင္းျပည္၊ ေရျမိဳ႕၊ ေရရြာျဖစ္သည္ အင္းေလးအ၀င္၌ကား “ၾကိဳဆိုပါ၏” ဟူေသာ ဆိုင္းဘုတ္ကို ေရထဲ၌ပင္ စိုက္ထူထားသည္ကို ေတြ႕ရသည္။
မၾကာမီရြာမသို႕ေရာက္လာၾက၏။ ရြာမသည္အင္းေလးက အၾကီးဆံုးရြာတစ္ရြာျဖစ္သည္။ အထက္တန္းေက်ာင္း ရွိသည္။ ရြာမ၌ ခရီးတစ္ေထာက္နားၾက၏။ ေန႕လယ္စာထမင္းကိုလည္း ဘုန္းၾကီးေက်ာင္း အနီးရွိ အိမ္တစ္အိမ္ ၌စားၾကသည္။
ျပည္မရွိေက်းေတာသူ ေက်းေတာသားမ်ားကဲ့သို႕ပင္ အင္းေလးသူ အင္းေလးသားမ်ားသည္ ေဖာ္ေဖာ္ေရြေရြ ရွိၾကသည္။ စကားေျပာသည္ကို နားမလည္ေသာ္လညး္ သူတို႕၏အမူအရာတြင္ ရိုးသားမႈေပၚလြင္ေနသည္။ ကၽြန္ေတာ္တို႕ ထမင္းႏွင့္ စားဖို႕ တိုဟူးခ်ဥ္သုပ္* ထြက္၀ယ္ၾက၏။ ေခ်ာင္းငယ္၏ ကမ္းႏွစ္ဖက္ ေရစပ္ရွိ တဲငယ္ ကေလးမ်ားတြင္ ေစ်းေရာင္းသည္။ ေစ်း၀ယ္သူသည္ ေလွျဖင့္ ၀ယ္ရ၏။ ေလွျဖင့္ ေစ်းေရာင္းျပီး ေလွျဖင့္ ေစ်း၀ယ္သူေတြလည္း ရွိ၏။
အင္းေလးကား ေရတိုင္းျပည္ျဖစ္သည္။ ေရထဲ၌ပင္ ဧည့္ရိပ္သာရွိသည္။ ေရထဲ၌ပင္ ေစ်းရွိသည္။ ပတ္၀န္းက်င္ ေရ၀ိုင္းေနသည့္ ကုန္းေျမေပၚ၌သာ ေနထိုင္ၾကသည္။
ရြာမ၌ ခရီးတစ္ေထာက္နားျပီး “နန္းပန္” သို႕ ခရီးဆက္သြား၏။ နန္းပန္၌ေဆးရုံရွိသည္။ အင္းထဲက လူနာမ်ားသည္ နန္းပန္ေဆးရုံသို႕ သြားၾကရသည္။ နန္းပန္ေဆးရုံ၌ ဆရာ၀န္ ႏွစ္ေယာက္ရွိ သည္။ ေဆးရုံရွိ လူနာကုတင္မ်ားမွာ တစ္ခါတစ္ရံ ျပည့္ေနျပီး တစ္ခါတစ္ရံအလြတ္ရွိေနသည္။ ကၽြန္ေတာ္တို႕ ေရာက္သြားသည့္ အခ်ိန္၌ကား လူနာခုတင္အလြတ္မ်ားရွိေနသည္ကို ေတြ႕ရသည္။ ကၽြန္ေတာ္တို႕ေရာက္သြား သည့္ေန႕ကား ေစ်းေန႕ျဖစ္သည္။ အထက္အညာျမိဳ႕မ်ား၌ကဲ့သို႔ ရွမ္းျပည္နယ္လည္း သူ႕ေန႕ႏွင့္သူသာ ေစ်းရွိသည္။ ေတာင္ၾကီးျမိဳ႕၌ပင္ ေစ်းေန႕ဟူ၍ ေန႕တစ္ေန႕ကို သတ္မွတ္ထားသည္။
ကၽြန္ေတာ္တို႕၏ေလွသည္ ခရီးဆက္ျပန္သည္။ နာမည္ေက်ာ္ အင္းေလးေဖာင္ေတာ္ဦးဘုရားကို လွမ္းျမင္ေနရ ျပီ။ အမွန္မွာ နန္းပန္မေရာက္ခင္ ေဖာင္ေတာ္ဦးဘုရားကို ၀င္လွ်င္ရ၏။ ကၽြန္ေတာ္တို႕က နန္းပန္ကို အရင္သြားလိုသည္ျဖစ္၍ ခရီးအဆံုးတြင္မွ ေဖာင္ေတာ္ဦး ဘုရားကို ၀င္ၾကျခင္းျဖစ္သည္။ ေရျပင္ထဲ၌ထိုးထြက္ ေနေသာ ဘံုဗိမာန္ၾကီးသဖြယ္ေဖာင္ေတာ္ဦးဘုရားတန္ေဆာင္းကို ေလွေပၚမွ လွမ္းျမင္ရသည္။
ဘုရားေရာက္ေသာအခါ ဘုရားဖူးမ်ား ရႈပ္ရွက္ခက္ေနသည္။ အလြန္ေခါင္သည့္ ေရျပင္က်ယ္အလယ္တြင္ လာျပီး စည္စည္ကားကား ျဖစ္ေနသည္။ ဘုရားဖူးၾက၏။ ေဖာင္ေတာ္ဦးဘုရားကား တန္ခိုးၾကီးဘုရားျဖစ္၏။ သကၤန္းကပ္ျပီး ထိုသကၤန္းမွအစကို ယူေဆာင္ထားပါက အႏၱရာယ္ ခပ္သိမ္းကင္းျငိမ္းသည္ဟု အယူရွိၾကသည္။ ဘုရား မွာရုပ္ပြါးေလးဆူ* ျဖစ္သည္။ သို႕ေသာ္ ကၽြန္ေတာ္တို႕ေတြ႕ရသည္မွာ ရုပ္ပြါးေလးဆူ* မဟုတ္ေတာ့ဘဲ ေရႊတံုးေလးတံုးျဖစ္ေနသည္။ ေစတနာသဒၵါတရားထက္သန္လြန္းလွသည့္အတြက္ ဘုရားရုပ္ပြါးကို ေရႊခ်ထားၾက သည္မွာ ဘုရား၏ ရုပ္အသြင္ေတာ္ေပ်ာက္ျပီး ေရႊတံုးေရႊခဲမ်ားျဖစ္ေနေပျပီ။ မႏွစ္က ပခုကၠဴသိန္းဃိုရွင္ဘုရား ေရာက္သြား၏။ သိန္းဃိုရွင္ဘုရားလညး္ ထိုနည္းအတိုင္းပင္ ျဖစ္သည္။ မ်က္ႏွာေတာ္၌ ေရႊအထပ္ထပ္ခ်ထား သည္မွာ ဘုရား၏မ်က္ႏွာေတာ္ အသြင္ေပ်ာက္ေနျပီ။
ေဖာင္ေတာ္ဦး ရုပ္ပြါးေလးဆူ*ကို တန္ေစာင္းအတြင္းရွိ အုတ္ခံု ပလႅင္ေပၚူ၌ကိုးကြယ္ထားၾက၏။ ကၽြန္ေတာ္ တို႕ အုတ္ခံုေပၚထိတက္ၾကည့္ၾကသည္။ အေပၚသို႕ “မိန္းမမ်ား မတက္ရ” ဟုဆိုင္းဘုတ္ခ်ိတ္ထားသည္။ အမ်ိဳးသမီးမ်ားမွာ ေအာက္ကသာ ထုိင္ျပီး ရွိခိုးပူေဇာ္ၾကရသည္။ ယင္းစည္းကမ္းခ်က္မွာ ေဖာင္ေတာ္ဦးဘုရား၌ သာမဟုတ္ေပ။ ျမန္မာႏိုင္ငံရွိတန္ခိုးၾကီးဘုရားတိုင္း၌ပင္ ယင္းစည္းကမ္းခ်က္ ကိုခ်ထားၾက၏။ ေရႊတိဂံုဘုရား၌ လည္း ထိုနည္းအတိုင္းပင္။ မိန္းမမ်ား အေပၚသို႕ မတက္ၾကရေပ။
အေတြးတစ္ခုေပၚလာသည္။
မိန္းမႏွင့္ ေယာက္်ား အဆင့္အတန္းခြဲျခားမႈသည္ အိႏၵိယက အရင္းခံလာခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ေရွးေဟာင္း အိႏၵိယ လူေနမႈစနစ္အရ မိန္းမကို ေယာက္်ားထက္ နိမ့္က်သည္ဟု သေဘာထားၾကသည္။ ယင္းအယူအဆသည္ အျမစ္ တြယ္ေနသည္။ ဗုဒၶဘာသာကိုးကြယ္ဆည္းကပ္မႈႏွင့္ပတ္သက္၍ မိန္းမႏွင့္ေယာက္်ားအဆင့္အတန္းခဲြျခားထား ျခင္းသည္ ဗုဒၶ၏ အလုိက်မဟုတ္ေပ။ ဗုဒၶသည္ မိမိ၏အဆံုးအမ မိမိ၏တရားကို အားလံုးအတြက္ ညီတူညီမွ် တံခါးဖြင့္ထားေတာ္မူသည္။
ထို႕ေၾကာင့္မိန္းမအား ဗုဒၶဘာသာကိုးကြယ္ဆည္းကပ္ေရး၌ေယာက္်ားႏွင့္ တန္းတူအခြင့္အေး မေပးဘဲ ႏွိမ္ထား ျခင္းသည္ ဗုဒၶအလိုေတာ္က်လည္း မဟုတ္သည့္အတြက္ မိန္းမမ်ားအား မတရား ဖိႏွိပ္ထားသည့္ အယူေဆြး အယူေဟာင္းသာလွ်င္ျဖစ္သည္။ မိန္းမအား ေယာက္်ားေလာက္မျမတ္ဟု ယူဆသည့္ လြဲမွားေသာ အယူအဆမွ ေပါက္ဖြားလာသည့္ အယူေဟာင္း အယူေဆြးသာလွ်င္ျဖစ္သည္။ မိန္းမသည္ ဗုဒၶရုပ္ပြားနားကပ္၍ ငရဲၾကီးမည္ ဆိုပါကေယာက္်ားေကာ ဘာေၾကာင့္ ငရဲမၾကီးရမွာနည္း။ မိန္းမလည္းလူ၊ ေယာက္်ားလည္းလူျဖစ္သည္။ လူလူ ခ်င္း အဆင့္အတန္းခဲြျခားမႈကို ယခုေခတ္တြင္ေျမျမွဳပ္ သျဂၤိဳလ္ပစ္သင့္ၾကေလျပီ။
ေဖာင္ေတာ္ဦးဘုရားတြင္ ေတြ႕ခဲ့ရသည့္ “မိန္းမမ်ား မတက္ရ” ဟူေသာ ဆိုင္းဘုတ္ကို ျမင္ခဲ့ရာမွ မိန္းမႏွင့္ ေယာက္်ား တန္းတူအခြင့္အေရးအေၾကာင္းကို စဥ္းစားေနမိသည္။
ပဲ့ခ်ိတ္စက္တပ္ေရယာဥ္ကေလးသည္ ကၽြန္ေတာ္တို႕ကို သယ္ေဆာင္ျပီး ေဖာင္ေတာ္ဦးဘုရားမွ ထြက္လာသည္။ ကၽြန္ေတာ္၏အေတြးသည္ အမွ်င္မျပတ္ေသးေပ။ မၾကာမီ ေရယာဥ္ကေလးသည္ ေရထဲမွ ထိုးထြက္သည့္ ဘံုဗိမာန္ၾကီးႏွင့္ အလားသဏၭာန္ တူသည့္ေဖာင္ေတာ္ဦးဘုရားတန္ေဆာင္းၾကီးကိုလည္းေကာင္း၊ ေရတိုင္းျပည္၊ ေရရပ္ရြာ ျဖစ္သည့္အင္းေလးကိုလည္းေကာင္း၊ ေနာက္တြင္ထားခဲ့ျပီး၊ ေျမေပၚတိုင္းျပည္ျဖစ္သည့္ ေညာင္ေရႊျမိဳ႕သို႕ ဦးတည္ဆိုက္ကပ္လာသည္။
ရႈေဒါင့္၊ ၁၅-၆-၇၁
(တိုဟူးခ်ဥ္သုပ္* - တုိ႕ဟူးသုပ္၊ ရုပ္ပြားေလးဆူ* - ရုပ္ပြား ငါးဆူ)
ဒီလိုစာကို ဖတ္ရတဲ့အတြက္ အတိုင္းမသိေက်းဇူးပါ ညီမေလး၊
ReplyDeleteကိုယ္တိုင္ ရိုက္ယူထားရတာကိုလည္ ေက်းဇူးတင္တယ္။
အရုိးစြဲေနတဲ့ေရွးထုံးကို..ပယ္ဖို႕ေတာ့ခက္တယ္
ReplyDeleteအစ္မေရ အခုမွဖတ္ၿဖစ္တယ္..။ မွ်ေ၀ေပးလို႔ေက်းဇူး..။
ReplyDeleteေတာင္တန္းနဲ႔ေရၿပင္ဆိုရင္ေတာ့ အင္းေလးကိုအရင္ဆံုးေၿပးၿမင္မိတာဘဲ..။
ေတာင္ယံနွင့္ေရလြမ္းစရာေပြေသာေၾကာင့္ ဆိုတဲ့ဦးပုည ( ရိုးရိုးဦးပုညလား စေလဦးပုညလား မသဲကြဲပါ) ေရးထားတဲ့ကဗ်ာေလးကိုေတာ့ စိတ္ထဲအၿမဲစြဲေနတယ္..။ ရွမ္းၿပည္မွာေတာ့လြမ္းစရာေတြက်ဲက်ဲပဲေနာ့္.. အင္းေရေအာက္ၾကမ္းၿပင္တစ္ေနရာမွာေတာ့ အေဖ့ရဲ႔အရိုးအိုးေလး ၿငိပ္၀ပ္စြာရွိေနမွာေတာ့အေသအခ်ာပဲ...။
ကိုယ္ေတြ႕ရသစံု တင္ထားတဲ့ ဒီblogေလးကိုျမင္ျမင္ခ်င္းစိတ္၀င္စားမိပါတယ္
ReplyDeleteဆက္ေရးေပးပါဦးေနာ္ အစ္မ